Meester Cees en Bangla-management - Reisverslag uit Hillegom, Nederland van Cees, Karel, Marcel & Wouter Bangla Boys - WaarBenJij.nu Meester Cees en Bangla-management - Reisverslag uit Hillegom, Nederland van Cees, Karel, Marcel & Wouter Bangla Boys - WaarBenJij.nu

Meester Cees en Bangla-management

Door: Karel

Blijf op de hoogte en volg Cees, Karel, Marcel & Wouter

12 Mei 2009 | Nederland, Hillegom

Cees en ik hebben al heel wat uren doorgebracht met Assan, Badoe, Protik, de teachers die kunnen zien. Cees heeft ze, “top-down per aangetekend schrijven” dat is persoonlijke overhandiging, vertelt als een echte meester wat er van hun de komende dagen verwacht wordt. En zowaar lijkt het te helpen.
Protik voelt zich niet meer zo gemakkelijk nu meester Cees de regie in handen heeft. Badoe komt steeds vragen of het goed is waarmee hij bezig is. Er komen steeds meer gegevens boven tafel. Cees kan deze heren heel goed aanpakken.. Ze zijn allemaal een stuk kleiner dan wij. De meester vraagt en overhoort het Bangla-management. Wij stellen vast wat er moet gebeuren om te weten te komen hoe de ontwikkeling van de studenten is. Geven aan dat niet alles in de computer moet zitten. Dat er van iedere student een papieren dossier moet zijn. De stroom is vaak genoeg 12 uur afwezig! Dan kan je niet bij de gegevens. Dat kunnen wij ons in Holland niet voorstellen dat je ”rustig” zonder stroom kunt zitten. Voor een educatie programma kan je je voorstellen dat je er dan 5-6 jaar bent. Om een vak te leren als fietsenmaker, kaarsen maken, hout bewerken kan dat in een kortere tijd. Hoe maak je een planning? Hoe gaat de doorstroming van leerlingen en als ze van de blinde- slechtziendeschool afgaan wat gaan ze dan doen? De zaken worden langzamerhand duidelijk.
Cordaid wil graag weten wat er gebeurd als de kinderen van school komen en weer naar huis gaan. Internationaal volgens de Wereld Gezondheids Organisatie wordt dat CBR genoemd. “A strategy for Rehablitation, Equalization of Opportunities, Poverty Reduction and Social Inclusion of People with Disabilities.” Wij willen ook graag weten wat er van de schoolverlatende studenten terecht komt.
Daarom hebben we vandaag in de omgeving van Lalmonirhat twee jonge blinde vrouwen opgezocht die niet meer op school zitten. De één heeft een koe en nu er stukje land bij voor een lage prijs. Ze wil er ook op gaan wonen. Ze kan zich aardig redden met hulp van haar broer. Met een vlijmscherp mes snijdt ze het voer in kleine stukjes en gooit dat in de voerbak. Trouwen kan ze niet in deze omgeving.
De andere kleine vrouw deed het huishouden. Ook zij heeft een koe. Wat mogelijk is dank zij de zogenaamde CBR-loans. Renteloze kleine leningen met een lange afbetalingstermijn. Een belangrijk bijkomstig effect is dat de directe familieleden ook voordeel hebben van deze regeling.
Onderweg, al wandelend over slinger paadjes, zijn we nog drie blinde mannen tegen gekomen. Eén was getrouwd en had een leuke vrouw en twee zoontjes.
In deze cultuur gearrangeerde huwelijken en bruidsschatten (zgn Daury) krijgen mannen ook al zijn ze blind gemakkelijk een vrouw. Terwijl toch aardig ogende blinde vrouwen van 18 jaar geen enkele kans maken. Als je er over wilt praten wordt het wat weggelachen.

Volgens de vader van een ander: waarvan de zoon blind is kan en hoef je je niet verder te ontwikkelen. Cees is het daar niet mee eens en probeert de vader duidelijk te maken dat er wel ontwikkeling mogelijkheden zijn. Gelukkig is onze begeleidende leraar Protik het eens met Cees en hij probeert ons duidelijk te maken dat deze mensen echt niets weten of snappen van zaken als braille , moderne mogelijkheden om blinden te revalideren.